سفارش فوری

4200 700 0919 📞

هزینه کابل کشی با چاه نول را به نصف برسانید!

نوشته: هزینه کابل کشی با چاه نول را به نصف برسانید!
هزینه کابل کشی با چاه نول را به نصف برسانید!
هزینه کابل کشی با چاه نول را به نصف برسانید!

چرا هزینه کابل کشی برای برق رسانی زیاد شده است؟

اگر این مقاله را میخوانید بدانید که میخواهید دنبال راهکاری باشد که هزینه خرید کابل برای رساندن برق به باغ، زمین کشاورزی، کارگاه یا ساختمانهای مختلف خود را کم کنید چرا که جنس سیم و کابلهای برق مسی است و قیمت مس نیز آنقدر بالا رفته است که اگر چند ده متر یا چند صد متر کابل بخواهیم به باغ یا مکان موردنظر خود بکشیم با هزینه بالای میلیونی و یا حتی چند ده میلیونی روبرو شویم.در این مقاله میخواهیم راهکاری ارائه دهیم تا شما بتوانید هزینه کابلکشی خود را به کمترین حد خود برسانید.

یکی از روش های کم کردن هزینه زیاد کابل استفاده از کابلهای آلومینیومی است اما باید بدانید استفاده از این نوع کابل ها با محدودیت زیادی روبرو هستند و قدرت و ماندگاری آن ها به اندازه کابل های مسی نیست. بنابر این اگر میخواهید به مکان مورد نظر خود کابل رسانی کنید یکی از روش های خلاقانه استفاده از چاه نول است.

با ما همراه باشید تا شما را با نحوه ایجاد و فواید چاه نول آشنا کنیم.

چاه نول چیست؟

قبل از آشنایی شدن با چاه نول بهتر است شما را با مفاهیم سیم فاز ، نول و ارت آشنا کنیم.

۱- جریان فاز: سیم فاز را می توان خطرناک ترین رسانا در مدار الکتریکی ساختمان دانست، زیرا هادی فاز حامل بار الکتریکی بوده و به محض تماس با اجزای رسانا، بار الکتریکی خود را به آنها منتقل می کند. به آرامی، بنابراین فاز را هادی حامل جریان نیز می نامند. فاز معمولاً با عایق مشکی مشخص می شود، اگرچه هر رنگی غیر از سفید، سبز و خاکستری برای نشان دادن سیم فاز به غیر از سیاه استفاده می شود.

در نیروگاه ها، سه سیم برق دار، برق را به مصرف کننده می رساند. این سه سیم برق مشابه هستند اما ولتاژ آنها در فاز متفاوت است. معنی این جمله این است که این سه سیم دارای اختلاف پتانسیل هستند، بنابراین همانطور که قبلاً گفتیم اگر دو تا از آنها را به دو طرف یک دستگاه وصل کنیم، آن دستگاه روشن می شود. موتور سه فاز به همین ترتیب کار می کند. به هر یک از این سیم ها برق تک فاز می گویند.

اختلاف پتانسیل هر یک از این سیم ها بسیار زیاد است مثلاً اختلاف پتانسیل هر سیم در سیستم برق رسانی خارج از شهر برابر با ۲۰۰۰ ولت است. این سیم ها سپس به نیروگاه های محلی می آیند و در آنجا توسط مبدلی به نام ترانسفورماتور به ۴ سیم تبدیل می شوند. این چهار سیم شامل ۳ فاز و سیم چهارم به نام نول است که هر یک از فازها ۳۸۰ ولت اختلاف پتانسیل و هر فاز ۲۲۰ ولت اختلاف پتانسیل نسبت به سیم نول دارد.

۲- سیم نول: یکی از مهمترین سیم های برق شهری است که خطری برای افراد ندارد و بدون برق گرفتگی قابل لمس است. همانطور که گفته شد، تا زمانی که مسیر برگشت به منبع وجود نداشته باشد، جریان الکتریکی برقرار نمی شود. سیم نول در واقع همان سیمی است که برای ایجاد این مدار یا مسیر بسته استفاده می شود و در واقع جریان خروجی را از دستگاه الکتریکی به ژنراتور برمی گرداند. سیم نول معمولاً با عایق سفید یا خاکستری آن قابل تشخیص است.

سیم نول را چگونه ایجاد می کنند؟

– سیم نول را وارد چاهی مرطوب می کنند تا به زمین وصل شود که به آن چاه نول می گویند.این کار باعث می شود از زمین مرطوب به عنوان قسمتی از مدار استفاده شود. یعنی زمین نیز به عنوان قسمتی از مدار بین مصرف کننده و مولد مورد استفاده قرار می گیرد.مشابه این عمل در اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد مثلا برای روشن کردن یک لامپ توسط باطری ماشین کافیست یکی از قطب های باتری را به لامپ وصل کرده و سر دیگر لامپ را به بدنه ماشین وصل کنیم .بدنه ماشین نقش سیم نول را بازی می کند.
– تمامی وسایل خانگی با برق تک فاز کار می کنند پس سیم نول باید در خانه وجود داشته باشد.
– معمولا پنج سیم وارد یک کوچه می شود که از این تعداد سیم، سه تای آنها فاز است چهارمی نول خانگی است و پنجمی نول شهرداری است که از آن برای روشن کردن لامپ معابر استفاده می کنند.

۳- سیم ارت: اکثر وسایل برقی دارای پوشش فلزی هستند. از آنجایی که فلزات رسانای الکتریسیته هستند، همیشه خطر برق گرفتگی وجود دارد. برای رفع این مشکل و جلوگیری از مشکلات احتمالی از سیستم اتصال به زمین(سیم ارت) در ساختمان و کلیه تجهیزات روکش فلزی استفاده می شود. برای محافظت از افراد هنگام کار با وسایل برقی، معمولاً بدنه دستگاه با سیم پشتی که با قسمت های مرطوب زمین در تماس است به لوله کشی متصل می شود. به این سیم سیم ارت می گویند. در واقع این سیم باید به چاه زمین نیز متصل شود اما برای صرفه جویی در هزینه به منبع آب متصل می شود. این سیم با رنگ سبز و زرد عایق بندی شده است.

تفاوت بین ارت و نول چیست؟

اگر به دلایلی برق با بدنه تماس پیدا کند، فیوز برق را قطع میکند زیرا سیم زمین با مقاومت صفر تمام جریان ورودی به خانه را به زمین منتقل می کند، به این معنی که ناگهان جریان زیادی از فیوز عبور می کند و فیوز میپرد.
بنابراین، نول و زمین مشابه هستند، زیرا اگر فاز را مستقیماً به نول وصل کنید، فیوز همچنان نیپرد.
سیم ارت فقط برای حفاظت بیشتر استفاده می شود، اما وجود آن اختیاری است، در حالی که وجود نول اجباری است.
در اکثر کشورها هنگام سیم کشی سیم ارت در مدار قرار می گیرد بنابراین به جای دو شاخه از سه شاخه استفاده می کنند که یکی از آنها سیم ارت است.

چگونه چاه نول باعث کاهش ۵۰ درصدی کابلکشی میشود؟

اگر قرار باشد از تیربرق مسیر چند صدمتری کابل کشی انجام دهیم باید یک کابل حداقل دو رشته را انتخاب کنیم یعنی یک رشته فاز و یک رشته سیم نول.

اما اگر بخواهیم چاه نول بزنیم و خودمان جریان نول را ایجاد کنیم تنها با انتخاب یک رشته کابل یا سیم نول ، جریان فاز یا برق را به مکان خود برسانیم و با زدن یک چاه نول در مکان خود از دادن هزینه اضافی برای سیم نول جلوگیری کنیم و به همین راحتی هزینه کابل رسانی به محل موردنظر به طور چشمگیری کاهش می یابد.

به طور مثال در تاریخ مورد نظر آبان ۱۴۰۲ اگر بخواهیم برای یک مسیر ۲۰۰ متری یک کابل ۲ در ۱۶مفتولی مسی استفاده کنیم هزینه ای در حدود ۱۹۵ هزار تومان و اگر بخواهیم هزینه ای برای کابل تک رشته در همین سایز استفاده کنیم هزینه ای به ازای هر متر فقط ۱۰۵ هزار تومان در پی خواهیم داشت.

جهت راهنمایی بیشتر برای احداث چاه نول میتوانید با کارشناسان پارسانور تماس حاصل فرمایید.

خرید عمده سیم و کابل مسی

3 2 votes
Article Rating
دنبال کنید
اطلاع دهید
3 Comments
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای داده شده
Inline Feedbacks
View all comments
کاربر ایرانی
21 روز قبل

درود بر شما
لطفا بگید چاه نول چقدر عمق باید داشته باشه، و چه نکاتی باید لحاظ بشه
ممنون

رضا
4 ماه قبل

فاز شهرداری نه نول شهرداری

3
0
لطفا نظر یا سوالات خود را اینجا بنویسیدx