سفارش فوری

4200 700 0919 📞

مقایسه لامپهای LED و SMD و COB + لیست قیمت ۱۴۰۲

نوشته: مقایسه لامپهای LED و SMD و COB + لیست قیمت ۱۴۰۲
مقایسه لامپهای LED و SMD و COB
مقایسه لامپهای LED و SMD و COB

صنعت روشنایی و فناوری های مرتبط با آن به دلیل بحث مدیریت مصرف و تمایل کاربران این فناوری ها به کاهش مصرف برق به سرعت در حال پیشرفت هستند.

لامپ های کم مصرف به جای لامپ های رشته ای و لامپ های ال ای دی به جای لامپ های کم مصرف و در حال حاضر با پیشرفت علم تکنولوژی جدیدی به نام SMD وجود دارد که باعث شده است تا محصولات روشنایی و روشنایی بهینه تر و در ابعاد کوچکتر باشد. در عین حال ظرفیت تولید سبک بیشتری وجود دارد.

مقایسه لامپهای led و smd و cob

مقایسه هر سه نوع تکنولوژی را در زیر آورده ایم تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید:

لامپ ال ای دی چیست؟

برای مقایسه لامپ ال ای دی با SMD و COB ابتدا باید ماهیت هر کدام را درک کنیم. آنچه باعث محبوبیت لامپ های ال ای دی نسبت به سایر لامپ ها شده است مصرف برق بسیار پایین آنهاست. این نوع لامپ ها در رنگ ها و اندازه های مختلف تولید می شوند و می توان از آنها برای ایجاد نورپردازی خلاقانه استفاده کرد. عمر بسیار طولانی این لامپ ها باعث می شود که نگرانی از بابت آسیب دیدگی آنها وجود نداشته باشد و تا مدت ها می توانید از نور فراوان و قدرتمند آنها لذت ببرید.

چیپ ال ای دی

چراغ های LED در واقع دیودهای ساطع کننده نور هستند که می توانند برق را از یک طرف عبور دهند و نور تولید کنند. مقایسه لامپ های led، smd و cob نشان می دهد که این دیودها اساس هر سه محصول روشنایی هستند. میزان نور تولید شده در این لامپ ها بستگی به شدت جریان عبوری از آنها دارد و با توجه به رنگ ساختار اطراف این دیود نور افشان، نورهایی با رنگ های مختلف تولید می کنند. می توانید چندین لامپ ال ای دی را کنار هم قرار دهید تا شدت نور را افزایش دهید و نحوه روشن و خاموش کردن آنها را با یک برنامه ساده کامپیوتری کنترل کنید و یک رقص نوری جالب ایجاد کنید.

مزایای لامپ های LED

مصرف برق بسیار کم
شدت نور مناسب
بدون تغییر رنگ در زیر نور LED (مناسب برای لامپ مطالعه)
عمر بسیار طولانی (حدود ۲۵۰۰۰ ساعت عمر مفید)
حداکثر خروجی نور به محض روشن شدن بدون نیاز به گرم کردن
بادکنک نشکن، مقاوم در برابر سقوط از ارتفاع یا ضربه
توزیع نور ۳۶۰ درجه
عدم وجود مواد مضر و خطرناک مانند جیوه
امکان تولید در سایزها و اشکال مختلف
توانایی کار در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم
بدون کاهش عمر به دلیل تعداد روشن و خاموش

معایب لامپ های LED

قیمت بالا نسبت به سایر انواع لامپ
نور متمرکز که باعث تحریک بینایی می شود.به خصوص در محیط هایی که تعداد زیادی از این لامپ ها استفاده می شود.

لامپ SMD چیست؟

در این قسمت از مقایسه چراغ های smd، led و cob به ماهیت چراغ های smd می پردازیم. لامپ های SMD را می توان نوع بسیار کوچکی از لامپ های ال ای دی دانست. در واقع، این لامپ ها روی تخته های مدار لحیم می شوند و بسیاری از آنها در یک منطقه بسیار کوچک با هم قرار می گیرند. این نوع لامپ ها برای طراحی پنل های الکترونیکی ظریف و یا مکان هایی که به تعداد زیادی لامپ ال ای دی نیاز دارند تا حجم زیادی از نور را تامین کنند، استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که تفاوت لامپ های ال ای دی و اس ام دی قدرت آنها در تولید نور زیاد است.

لامپ های smd یکی از جدیدترین فناوری ها در صنعت روشنایی است که مخفف Surface Mounted Device که به معنای قطعات نصب شده روی سطح است. در فناوری SMD قطعات مختلف آماده به برد مدار چاپی لحیم می شوند. طراحی آنها به گونه ای است که تخته آنها ضخامت بسیار کمی خواهد داشت.

مزایا و معایب

تنوع رنگ بسیار بالا
وضوح بیشتر نور
فضای کمتری را اشغال می کند
قابلیت تنظیم زاویه دید برای جلوگیری از اختلال بینایی
معایب لامپ های SMD به شرح زیر است.

توزیع بسیار گسترده نور و ناتوانی در دیدن نور از فواصل بسیار دور
در محیط های بیرونی قابل استفاده نیست

کاربرد لامپ های SMD

طراحی و انعطاف بالای لامپ های SMD باعث شده است که این لامپ ها در سیستم های روشنایی ساختمان یا ادارات به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند.در این میان مقایسه لامپ های ال ای دی با SMD و COB نشان می دهد که نمونه های اولیه این محصولات در نورپردازی محیط های وسیع قدرت کمتری دارند.

تصویر smd

تصویر smd

علاوه بر این از نورپردازی های SMD می توان در سقف های کشسان، آسمان مجازی، سقف های کاذب و نورپردازی نمای ساختمان ها، نورپردازی باغ و گلخانه استفاده کرد. از این نوع لامپ در پنل های LED Delight نیز استفاده می شود تا بتوان شدت نور را بسته به میزان مورد نیاز تنظیم کرد. مقایسه لامپ های smd، led و cob نشان می دهد که در بین این سه گزینه، لامپ های smd بهترین گزینه برای نمای ساختمان هستند.

انواع smd

انواع smd

لامپ COB چه ویژگی هایی دارد؟

در قسمت آخر مقایسه لامپ های led، smd و cob به ماهیت لامپ های COB می پردازیم. لامپ های COB در واقع نوعی تراشه روی برد هستند که با مونتاژ چند لامپ ال ای دی بر روی یک تراشه کوچک ساخته می شوند. این لامپ ها می توانند نور با پراکندگی و شدت بسیار بیشتری نسبت به لامپ های LED تولید کنند و بنابراین برای استفاده در محیط های بزرگتر مناسب هستند. بنابراین مقایسه لامپ های LED با SMD و COB نشان می دهد که برای تامین نور در محیط های بزرگ مانند سالن های ورزشی یا رستوران ها بهتر است از لامپ های COB استفاده شود.

لامپ COB چه ویژگی هایی دارد؟

مزایا و معایب چراغ های COB

توزیع گسترده نور بدون نیاز به پوشش های نور
آسیب بصری کمتر در مقایسه با چراغ های LED
بدون نیاز به پوشش خارجی و جلوگیری از هدر رفتن نور
امکان آسیب کمتر و عدم آلودگی چراغ ها به دلیل لایه پوششی آنها


از معایب این مدل لامپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف برق بالاتر
عدم توانایی در ایجاد چندین رنگ مختلف با یک تراشه
ابعاد بزرگتر به دلیل وجود سیم های ارتباطی، لایه شب تاب و مدار نصب اصلی
تولید حرارت بالا

کاربردهای لامپ COB

به دلیل نحوه طراحی و تابش نور لامپ های COB، این لامپ ها را می توان در محیط هایی با سقف بسیار بلند نصب کرد.در این محیط ها نور برای رسیدن به همه جا نیاز به نفوذ بیشتری دارد و لامپ های COB دقیقا این کار را دارند. بنابراین می توان گفت که تفاوت لامپ های led، cob و smd در کاربرد آنها بیشتر است.

تفاوت لامپ های smd، led و cob

لامپ های SMD و COB از انواع لامپ های ال ای دی هستند و خصوصیات بسیار مشابهی با این نوع لامپ ها دارند. اما آنچه استفاده از این سه نوع لامپ را متفاوت می کند، تفاوت در خصوصیات آنهاست. در این بخش به این تفاوت ها می پردازیم.

تفاوت چیپ SMD  و COB

تفاوت چیپ SMD و COB

۱-انتشار نور

مقایسه لامپ های LED با SMD و COB نشان می دهد که از نظر شدت انتشار نور می توان لامپ های LED را جلوتر از دو نوع دیگر دانست. زیرا نور این لامپ ها کاملاً متمرکز بوده و با شدت بالایی پخش می شود. در این میان لامپ های COB به گونه ای طراحی شده اند که نور را به محیط پخش می کنند و به همین دلیل شدت نور آنها کمی کمتر به نظر می رسد. در این نوع لامپ ها می توان با استفاده از بازتابنده های کروی، تابش نور را بازتر یا باریک تر کرد و زاویه توزیع آن را نیز تغییر داد.

استفاده از این بازتابنده‌ها که اغلب رنگ‌های روشن دارند، باعث می‌شود نور شفاف‌تر و تمیزتری با وضوح بیشتری در محیط پخش شود. لامپ های SMD توزیع نور بسیار گسترده تری دارند و به همین دلیل می توانیم از آنها در اتاق های بسته و محیط هایی که می خواهیم نور به طور یکنواخت در همه جا پخش شود استفاده کنیم.این لامپ ها سطح صاف تری دارند و از طریق شیشه های اکریلیک مات پنهان می شوند. به همین دلیل سطح نور وسیع تری دارند.

۲-تقویت نوری

مقایسه لامپ های led، smd و cob از نظر شار نوری یا لومن بر وات نشان می دهد که لامپ های COB برنده رقابت هستند. زیرا در این لامپ ها از رفلکتور استفاده می شود و لامپ های ال ای دی بسیار کوچک زیادی در آنها وجود دارد. آنها بازده نوری بالاتری دارند. با توجه به سایز بزرگتر لامپ ها در تراشه های SMD و فناوری ساخت آنها، اتلاف نور بیشتر و بازده یا بهره نور کمتر خواهد بود. در این قسمت لامپ ال ای دی در آخر قرار می گیرد. زیرا بسیار بزرگتر از دو نوع دیگر است و پوشش اطراف آن خاصیت بازتابی ندارد.

۳-کنترل رنگ

هدف از مقایسه لامپ های smd، led و cob از نظر کنترل رنگ، تنوع رنگ های تولید شده توسط هر لامپ است. از این نظر می توان لامپ های SMD را برنده دانست. این لامپ ها قادر به تولید رنگ های بسیار جذابی هستند که تنها توسط تراشه SMD تولید می شوند. همچنین لامپ های SMD قابل برنامه ریزی هستند و حالت های مختلف نور و رقص نور را می توان روی یک تراشه برنامه ریزی کرد.در رتبه دوم لامپ ال ای دی قرار دارد که به دلیل تنوع روکش لامپ می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد. با توجه به اینکه در لامپ های COB هر چیپ تنها یک رنگ تولید می کند، امکان کنترل رنگ وجود ندارد و برای این منظور باید از نوع پیشرفته تری از لامپ های COB رنگی معروف به MCOB استفاده شود.

۴-نرخ گرما و انتقال دما

اهمیت این ویژگی، مقایسه لامپ های LED با SMD و COB، میزان گرم شدن لامپ ها پس از مدتی و نیاز به سیستم خنک کننده است. لامپ های LED برای کنترل دما به سیستم هیت سینک نیاز دارند. زیرا این لامپ ها به دلیل شدت نور بیشتر گرم می شوند و عمرشان کوتاهتر می شود. از طرفی لامپ های SMD کمتر گرم می شوند زیرا روی سطح نسبتا بزرگتری پخش می شوند و نور را به طور گسترده پخش می کنند و نیازی به استفاده از هیت سینک ندارند.

در لامپ های COB وجود هیت سینک ضروری است و نبود آن می تواند آسیب جدی به سیستم برق ساختمان یا بیلبورد وارد کند. اگر از این لامپ ها در پروژکتورهای بزرگ یا کارگاه های بزرگ استفاده می شودعلاوه بر رادیاتورهای آلومینیومی قدرتمند، استفاده از فن های انتقال حرارت که از جریان های همرفتی برای خنک سازی استفاده می کنند، ضروری است.

۵-مصرف انرژی و طول عمر

مقایسه لامپ های led، smd و cob از نظر طول عمر نشان می دهد که لامپ های SMD نسبت به دو نوع دیگر برتری دارند. این مشکل به دلیل تولید گرمای کمتر و طراحی متفاوت است. به علاوه این نوع لامپ ها برق کمتری مصرف می کنند و به همین دلیل برای استفاده در نورپردازی ساختمان ها یا مغازه ها و حتی محیط داخل آن ها بسیار مناسب خواهند بود.

لامپ های COB و LED از نظر طول عمر و مصرف انرژی تفاوت چندانی با هم ندارند و می توان از هر دو در فضای باز استفاده کرد. این لامپ ها برای چراغ راهنمایی و بیلبوردهای خیابانی که باید از فاصله دور دیده شوند مفید خواهند بود.

سوالات متداول درباره لامپ های LED و SMD و COB

مقایسه لامپ های LED و smd و cob کدام گزینه بهتر است؟
پاسخ به این سوال به برنامه مورد نظر شما بستگی دارد. در محیط هایی که شدت نور بسیار مهم است، لامپ های COB مناسب ترین گزینه هستند.بهتر است لامپ های LED را در مکان هایی انتخاب کنید که نور باید به صورت متمرکز پخش شود. همچنین اگر نور زیادی را دوست ندارید که شما را آزار دهد یا به طور یکنواخت در محیط پخش شود، لامپ های SMD گزینه خوبی خواهند بود.

نتیجه مقایسه لامپ های LED با SMD و COB از نظر قیمت چیست؟
با توجه به اینکه نحوه ساخت و طراحی لامپ ها متفاوت است. قیمت آنها نیز بسیار متفاوت است. در شرایط بازار امروز، لامپ های COB به دلیل طراحی پیچیده تر و نیاز به مدارهای روی تراشه، هزینه بیشتری دارند. پس از آن قیمت لامپ های ال ای دی بالاتر است و می توان گفت خرید لامپ های اس ام دی برای شما به صرفه تر خواهد بود.

لیست قیمت لامپ SMD در خرداد ماه ۱۴۰۲

لیست بروز شده لامپ های SMD را برای شما آورده ایم :

0 0 votes
Article Rating
دنبال کنید
اطلاع دهید
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفا نظر یا سوالات خود را اینجا بنویسیدx