سفارش فوری

4200 700 0919 📞

فرمول محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز

نوشته: فرمول محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز
فرمول محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز
فرمول محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز

محاسبه علمی تعداد لامپ مورد نیاز

جهت اینکه در یک فضا چه میزان روشنایی و نور لازم است یعنی چه تعداد لامپ ، پروژکتور یا پنل و هالوژن نیاز است باید لومن محیط را حساب کنیم.

روش لومن چیست؟

چقدر نور برای روشنایی یک اتاق کافی است؟ اکثر طراحان و معماران هنگام برنامه ریزی و تعیین نور برای هر فضایی از دو اصل اساسی در طراحی نور استفاده می کنند:

  • جنبه کمی (یا مهندسی) نور
  • جنبه کیفی (یا زیبایی شناختی) نور

محاسبه برای کل روشنایی مورد نیاز کمی در نظر گرفته می شود.

روش لومن رایج ترین روشی است که برای محاسبه کل نور خروجی مورد نیاز برای فضای شما استفاده می شود. با این فرمول، ابتدا کاربری مورد نظر فضا را تعیین می کنید، سپس متراژ آن را اندازه می گیرید.

این مقاله به شما کمک می کند تا روش لومن و نحوه محاسبه روشنایی یک اتاق را درک کنید.

برای محاسبه لومن مورد نیاز یک فضا ، باید مساحت فضا را ضربدر مقدار کندل متر مورد نیاز آن فضا کنید. به عنوان مثال مقدار لومن مورد نیاز جهت روشنایی یک اتاق با مساحت ۱۰۰ متر که چیزی حدود ۱۰۷ تا ۲۱۵ کندل متر روشنایی نیاز دارد، حدودا ۱۰۷۰۰ تا ۲۱۵۰۰ لومن می باشد.

لطفا توجه داشته باشید که اینها برآورد هستند. برای تجزیه و تحلیل دقیق، لطفا با یک متخصص طراحی نور مشورت کنید.

شاخص لومن

معیار لومن اندازه گیری مقدار کل نور مرئی ساطع شده از منبع نور است. معمولاً به عنوان روشنایی یا خروجی نور نیز شناخته می شود.

نقطه مرجع: یک لامپ رشته ای استاندارد ۱۰۰ وات حدود ۱۵۰۰-۱۷۰۰ لومن تولید می کند. به بیان دقیق، ۶۰۰ لومن LED همان مقدار نور را به ۶۰۰ لومن رشته ای ارائه می دهد. 

چراغ‌های LED شاخص رندر رنگ (CRI) بالاتری را ارائه می‌کنند.

معیار وات

شاخص وات اندازه گیری میزان برق مصرفی (یا انرژی) یک لامپ برای رسیدن به خروجی لومن خود است.

هر نوع منبع نور – لامپ های LED، فلورسنت، هالوژن یا رشته ای – نسبت لومن به وات متفاوتی دارد . اگر یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات ۱۵۰۰ لومن تولید کند، و یک چراغ ال ای دی ۱۰ وات نیز همین کار را انجام دهد، لامپ ال ای دی ۱۰ وات ممکن است معادل ۱۰۰ وات و کارایی انرژی داشته باشد. 

در اینجا یک نمودار لومن به وات است. لطفاً توجه داشته باشید که این نسبت ها ممکن است کمی متفاوت باشد، حتی بین محصولات LED مختلف.

فرمول محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز

فوت کندل

کندل سیستم اصلی اندازه گیری شدت نور در سطح یک فوت مربع از منبع نور یکنواخت است. به عبارت دیگر، کندل، نوری است که یک فوت از لامپ فاصله دارد.

با در نظر گرفتن اصول روان شناختی طراحی نور ، IES (بزرگترین انجمن طراحان حرفه ای نورپردازی) یک نمودار کندل در مورد تعداد لامپ ها برای در فضاهای مختلف ارائه می دهد.

به عنوان مثال، برای شستن ظروف، آنها توصیه می کنند که روشنایی شما ۲۰ فوت کندل را در فاصله دو فوتی، شش اینچی از زمین فراهم کند. به این هدف افقی نیز گفته می شود .

روش لومن – نحوه محاسبه کل لومن های مورد نیاز

  1. اندازه اتاق را با فوت مربع تعیین کنید. طول را در عرض اتاق ضرب کنید تا متراژ اتاق به دست آید. به عنوان مثال، اگر اتاق ۱۰ فوت عرض و ۱۰ فوت طول داشته باشد، متراژ اتاق ۱۰۰ فوت مربع خواهد بود.
  2. برای برنامه خود نیاز به فوت کندل را تعیین کنید . نیازهای روشنایی بسته به نوع اتاقی که روشن می شود متفاوت است که به عنوان کاربرد نیز شناخته می شود . به عنوان مثال، حمام یا آشپزخانه به شمع های بیشتری نسبت به اتاق نشیمن یا اتاق خواب نیاز دارد. هنگامی که استفاده مورد نظر از فضای خود را مشخص کردید، این نمودار فوت کندل را برای نیاز فوت کندل توصیه شده توسط IES برای برنامه خود مرور کنید.
  3. متراژ مربع اتاق را در نیاز فوت کندل ضرب کنید. به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن ۱۰۰ فوت مربعی که به ۲۰ فوت شمع نیاز دارد، به ۲۰۰۰ لومن نیاز دارد. یک اتاق غذاخوری ۱۰۰ فوت مربعی که به ۴۰ فوت شمع نیاز دارد، به ۴۰۰۰ لومن نیاز دارد.
فرمول محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز

فوت کندل موردنیاز برای مکان های مختلف

استاندارد فوت کندل روشنایی تجاری

اتاقفوت کندل مورد نیاز است
دفاتر: خواندن و نوشتن متوسط۵۰-۷۵
دفاتر: راهروها۱۰-۲۰
دفاتر: اتاق هایی با کامپیوتر۲۰-۵۰
تالارها / مجمع۱۵-۳۰
بیمارستان ها: مناطق عمومی۱۰-۱۵
بیمارستان ها: آزمایشگاه ها / اتاق های درمان۷۵-۱۰۰
کتابخانه ها۵۰-۱۰۰
مدارس۳۰-۱۰۰

فوت کندل موردنیاز برای مسکونی

اتاقفوت کندل مورد نیاز
هال۱۰-۲۰
آشپزخانه:معمولی۳۰-۴۰
اجاق آشپزخانه۷۰-۸۰
سینک آشپزخانه۷۰-۸۰
ناهارخوری۳۰-۴۰
اتاق خواب۱۰-۲۰
راهرو۵-۱۰
حمام۷۰-۸۰

محاسبه کل لومن های مورد نیاز برای یک اتاق

بیایید مرور کنیم که چگونه می توان میزان نور مورد نیاز برای یک فضا را اندازه گیری کرد. متراژ اتاق خود را در تعداد فوت کندل ضرب کنید. به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن ۱۰۰ فوت مربعی که به کندل های ۲۰ فوتی نیاز دارد، به ۲۰۰۰ لومن نیاز دارد. یک اتاق غذاخوری ۱۰۰ فوت مربعی که به ۴۰ فوت شمع نیاز دارد، به ۴۰۰۰ لومن نیاز دارد.

فاکتورگیری در متغیرهای روشنایی لومن

ارتفاع سقف متغیر

توجه: فقط زمانی این بخش را بخوانید که ارتفاع سقف شما بیشتر از ۱۰ فوت باشد. اگر ارتفاع سقف شما کمتر از ۱۰ فوت است، روش لومن در بالا و ماشین حساب لومن در زیر برای تعیین میزان نور مورد نیاز برای برنامه شما کافی است.

اگر در یک فضا سقف های بلندی دارید، باید آن را در محاسبه لومن خود در نظر بگیرید. شما این کار را با یک ضریب فوت کندل انجام می دهید .

برای محاسبه ضریب فوت کندل توصیه شده، از فرمول های زیر استفاده کنید:

footcandles (fc) = cd ÷ h

cd = توان کندل

h = فاصله بین لامپ و هدف افقی

هنگامی که سطح فوت کندل مورد نظر خود را تعیین کردید، آن را در متراژ مربع اتاق خود ضرب می کنید.

متغیر رنگ دیوار

اگر دیوارها و مبلمان به رنگ تیره دارید یا اگر از وسایل روشنایی با سایه استفاده می کنید، تقریباً به ۱۰ لومن اضافی در هر فوت مربع نیاز دارید.

تبدیل لومن به کندل

کندل واحد اندازه گیری شدت نور است. این میزان شدت نور را نسبت به نور ساطع شده توسط یک کندل با اندازه و اجزای خاص بیان می کند. 

توان کندل برابر با ۱.۰۲ کندل است. در استفاده امروزی، توان کندل گاهی اوقات به عنوان مترادف برای کندلا استفاده می شود.

خروجی لومن = C/0.07958

محاسبات دستی برای سلیقه های شخصی

ترجیح شخصی نقش زیادی در تعیین میزان نور مورد نیاز شما در یک فضا دارد. اگر دوست دارید اتاق به خصوص روشن باشد، ممکن است بخواهید ۱۰ تا ۲۰ درصد اضافی به اعداد ما اضافه کنید و سپس دیمرها را برای تنظیم نور در سطوح دلخواه نصب کنید.

وقتی نورپردازی در یک فضا به درستی طراحی شود، متوجه اتاق و اشیاء موجود در آن می شوید. به عبارت دیگر، شما متوجه می شوید که نور چه چیزی را روشن می کند، نه خود محصولات نورپردازی. طراحی نور بد یا ناقص به صورت نقاط داغ، نقاط تاریک و سایه های ناخواسته نشان داده می شود.

طراحی روشنایی خوب یا کارآمد کل روشنایی عمومی و وظیفه ای مورد نیاز یک فضا را به حساب می آورد. طراحی نور پویا یا برتر، تجربه کیفی و انسانی را فاکتور می‌کند. برای جلوه‌های بصری عمودی (نه صرفاً افقی) مانند دیوارها – و همچنین سقف‌ها با نورپردازی برای به حداقل رساندن سایه‌ها و نقاط تاریک برای نوری صاف، کارآمد و یکنواخت روشن می‌شود.

0 0 votes
Article Rating
دنبال کنید
اطلاع دهید
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای داده شده
Inline Feedbacks
View all comments
امیر
1 سال قبل

مطلب تون عالی بود

1
0
لطفا نظر یا سوالات خود را اینجا بنویسیدx