سفارش فوری

4200 700 0919 📞

لومن (شارنوری) چیست و چه تفاوتی با لوکس و وات دارد؟

نوشته: لومن (شارنوری) چیست و چه تفاوتی با لوکس و وات دارد؟
لومن (شارنوری) چیست و چه تفاوتی با لوکس و وات دارد؟
لومن (شارنوری) چیست و چه تفاوتی با لوکس و وات دارد؟

حتما برای خیلی از ما پیش آمده که برای تعویض لامپ سوخته به فروشگاه لوازم برقی مراجعه کنیم. اگر ما به عنوان خریدار از اطلاعات فنی کالای مورد نظر اطلاعات کافی نداشته باشیم، به احتمال زیاد دچار اشتباه خواهیم شد. آیا تا به حال با دو لامپ با وات و اندازه یکسان اما قیمت های متفاوت برخورد کرده اید؟ مهمترین تفاوت این دو در میزان لومن است. اولین سوالی که احتمالا در ذهن شما شکل گرفته این است که لومن چیست، چه تفاوتی با وات دارد و چرا دانستن آن به ما کمک زیادی می کند. در این مقاله می خواهیم هر یک از این موارد را توضیح دهیم و تفاوت آنها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

لومن (شارنوری) چیست؟

واحد اندازه گیری روشنایی در (سیستم بین المللی کمیت ها) که با حرف Phi [Φ] نشان داده می شود، شار نوری یا لومن (به انگلیسی: Lumen) مخفف Lm  نامیده می شود. به عبارت ساده، شار نوری مقدار نوری است که از یک منبع نور در هر ثانیه ساطع می شود یا به عبارت دیگر، کل نور دریافتی یک جسم در هر ثانیه را لومن می نامند. لومن جزء مشخصات کلیه منابع نور و انواع لامپ ها (لامپ کم مصرف، لامپ ال ای دی و …) می باشد. یعنی هر چه شار نوری منبع نور بیشتر باشد میزان نور ساطع شده از آن بیشتر است.

شار خروجی لامپ های مختلف متفاوت است و شما باید از فرمول برای محاسبه روشنایی یک فضای معین با توجه به ابعاد فضای خود استفاده کنید.

یک لامپ LED معمولی حدود ۴۷۰ لومن نور می دهد. یک پروژکتور LED حدود ۲۴۰۰ لومن (۵ برابر بیشتر از یک لامپ معمولی) روشنایی می دهد.

میزان لومن روشنایی برخی از لامپ ها

جدول شار نوری یا میزان لومن روشنایی
نوع لامپشار نوری بر حسب لومن / میزان لومن روشنایی
لامپ هالوژن ۶۰ وات ۸۲۰ لومن
لامپ هالوژن ۱۵۰ وات مدادی۲۵۰۰ لومن
لامپ متال هالید تیغه ای – کوارتز ۱۵۰ وات۱۱۰۰۰ لومن
لامپ بخار جیوه – حبابی ۱۲۵ وات۶۳۰۰ لومن
لامپ بخار سدیم پرفشار – حبابی ۱۵۰ وات۱۴۰۰۰ لومن
لامپ کم مصرف بدون بالاست ۲۴ وات۱۸۰۰ لومن
لامپ کم مصرف بالاست سرخود ۲۳ وات۱۵۰۰ لومن
لامپ رشته ای ۶۰ وات شمعی۶۰۰ لومن
لامپ رشته ای ۱۰۰ وات معمولی۱۳۶۰ لومن

چرا لومن در انتخاب لامپ مهم است ؟

لومن می تواند شدت نور هر مدل از محصولات روشنایی را به شما اطلاع دهد. با دانستن میزان لومن هر وسیله روشنایی، می توانید انتخاب های بهتری در مورد تعداد لامپ های مورد نیاز در هر فضا و میزان روشنایی داشته باشید. به عنوان مثال، مطمئناً می دانید که میزان نور مورد نیاز در اتاق نشیمن با میزان نور مورد نیاز در اتاق خواب متفاوت است. اما چگونه می توان فهمید که هر فردی به چه نوع لامپی نیاز دارد؟ در اینجا پارامتر لومن به شما کمک می کند. با دانستن اینکه لومن چیست و فرمول محاسبه روشنایی یک فضا می توانید دکوراسیون فضاهای مختلف و نورپردازی آنها را حرفه ای و زیباتر طراحی کنید.

لوکس در روشنایی چیست؟

لوکس نیز یک شاخص دیگر است که به نور مربوط می‌شود. لوکس در واقع میزان شدت نور یک منبع نوری را بر مساحت یک متر مربع نشان می‌دهد، پس می‌توان لوکس را به صورت نسبت لومن بر سطح دانست. لوکس، مانند تعداد لومن، ثابت نیست و می تواند در هر نقطه متفاوت باشد. بنابراین، نتیجه می گیریم که هنگام انتخاب یک لامپ یا هر وسیله نوری دیگر، باید به تعداد لومن های ذکر شده در آن توجه کنید.

فرق بین لومن و وات چیست؟

اکنون که پاسخ سوال لومن چیست را می دانید، بیایید تفاوت بین لومن و وات را بررسی کنیم. اغلب هنگام خرید یک لامپ و چراع به مقدار وات درج شده روی آن توجه می کنیم و وات را مبنای شدت نور در نظر می گیریم. اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور دستگاه های نوری جدید، این نتیجه گیری کاملا اشتباه تلقی شد. وات واحد قدرت در سیستم بین المللی اندازه گیری SI است. در واقع یک وات مربوط به تولید یا مصرف انرژی برق در واحد زمان است.

بنابراین می توان گفت که وات نشان دهنده مصرف برق یکی از محصولات روشنایی است. بنابراین نمی توان از این معیار برای محاسبه شدت روشنایی استفاده کرد. بلکه فقط انرژی الکتریکی مورد نیاز منبع نور را نشان می دهد. لومن همچنین به عنوان استاندارد اندازه گیری در سیستم SI به عنوان وات شناخته می شود. این معیار برای اندازه گیری میزان نور تولید شده توسط یک منبع یا نور دریافتی توسط یک جسم استفاده می شود.

این در حالی است که لامپ های ال ای دی ۹ وات هستند که ۸۰۰ لومن دارند و لامپ هایی با قدرت بالای ۶ برابر و ۵۴۰ لومن در بازار وجود دارد!

وات و لومن یک لامپ به هم مرتبط نیستند و یک لامپ می تواند مصرف برق زیادی داشته باشد. اما میزان نوری که ساطع می کند کمتر از حد انتظار است. گاهی اوقات یک لامپ LED با مصرف انرژی ۱۴ وات می تواند شار نوری مشابه یک لامپ رشته ای با مصرف انرژی ۱۰۰ وات داشته باشد.

یک لامپ LED نسبت به لامپ های رشته ای برق بسیار کمتری مصرف می کند تا سطح روشنایی یکسانی را تولید کند. بنابراین اگر می خواهید مصرف برق خود را ۵ تا ۶ برابر کاهش دهید. پیشنهاد ما خرید انواع محصولات نورپردازی ال ای دی مانند پروژکتور ال ای دی، وال واشر، چراغ خطی و سایر موارد مشابه برای تامین روشنایی می باشد.

مهمترین مواردی که در محاسبه لومن یا شار نور مورد نیاز باید در نظر گرفته شود چیست؟

مساحت محیط
نوع قرارگیری و رنگ دستگاه ها در محیط
ارتفاع سقف
قدرت ساطع نور هر محصول روشنایی
نوع سیم کشی ساختمان
نوع لامپ های مورد استفاده برای روشنایی فضا
میزان جذب نور توسط دستگاه های مختلف
نوع محیط کاربری

نحوه محاسبه روشنایی ساختمان به صورت استاندارد

هنگامی که نور از منبع نور خارج می شود، به طور کامل پخش می شود و در قسمت های مختلف می تابد. مقداری از این نور به زمین می رسد، مقداری به دیوارها، مقداری به سقف و مقداری به وسایل مختلف موجود برخورد می کند. نور به نقاط مختلف میرسد، منعکس میشود و در نهایت خواهیم دید که چه چیزی بر شدت روشنایی نهایی تأثیر می گذارد. برای خرید بهینه باید نحوه محاسبه روشنایی ساختمان را دقیقا بدانید تا بتوانید بر اساس آن خرید کنید.

فرمول محاسبه روشنایی ساختمان و تعداد لامپ های مورد نیاز برای یک محیط

می توانید از فرمول محاسبه روشنایی ساختمان با محاسبات مختلف ریاضی استفاده کنید. شما فقط به ابعاد دقیق فضا و همچنین برخی پارامترهای دیگر مانند ضریب جذب و … نیاز دارید. در ضمن باید نوع استفاده از فضا را مشخص کنید تا نتیجه نهایی مفیدتر باشد. وقتی دقیقاً بدانید چه مقدار نور برای محیط شما مناسب است، دقیقاً متوجه خواهید شد که به چه نوع لامپ و همچنین تعداد آنها نیاز دارید.در اینجا یک جدول استاندارد وجود دارد که با آن می توانید فرمول محاسبه شدت نورپردازی لوکس را درک کنید. به طور خلاصه، فرمول محاسبه روشنایی یک فضا به صورت زیر است:

میزان لومن مورد نیاز = مساحت سطح هدف برای تامین روشنایی * میزان روشنایی مورد نیاز بر حسب لوکس (که در جدول استاندارد موجود است)

تعداد لامپ های مورد نیاز = تعداد لومن های مورد نیاز تقسیم بر لومن های ذکر شده در جعبه محصولات روشنایی

نمودار استاندارد روشنایی در محیط های مختلف

در این قسمت جدولی را در اختیار شما قرار می دهیم که شامل شدت نور لازم و کافی برای مکان های مختلف می باشد. با مشورت آن می توانید اطلاعات کافی در مورد نحوه محاسبه روشنایی ساختمان به دست آورید و سپس تجهیزات مختلف نورپردازی را خریداری کنید. با استفاده از اعداد این جدول می توانید تعداد لومن های مورد نیاز و در نتیجه تعداد وسایل مورد نیاز برای هر فضا را بدست آورید.

نوع فضاشدت روشنایی متوسط (لوکس)
راه پله و پله برقی۱۵۰
راهروها۱۰۰
سالن غذاخوری۲۰۰
اتاق استراحت۱۰۰
حمام، دستشویی و رختکن۱۰۰
اتاق نشیمن۱۶۰
آشپزخانه۵۴۰
اتاق مطالعه۳۲۰
کلاس درس مدارس۷۵۰
آزمایشگاه مدارس۵۰۰
اتاق عمل بیمارستان۲۲۰۰
سالن ورزشی سر پوشیده۳۰۰

نرم افزار dialux(محاسبه روشنایی) و محاسبه تعداد لامپ های ساختمان

نرم افزار دیالوکس به ۲۵ زبان زنده دنیا طراحی و تولید شده و بیش از ۷۰۰ هزار کاربر از آن استفاده می کنند. دلیل محبوبیت خاص این نرم افزار، سازگاری بالای آن با استانداردهای روز دنیا برای نورپردازی فضاهای مختلف است. در نتیجه حتی اگر ندانید لومن چیست، به راحتی می توانید تعداد لامپ های مورد نیاز خود را با این نرم افزار محاسبه کنید.

ویژگی های کلیدی نرم افزار DIALux:

  • طراحی نورپردازی کل ساختمان با طبقات و اتاق های مختلف
  • طراحی با استفاده از ترکیب نور طبیعی و نور مصنوعی.
  • استفاده از تصاویر .jpg، *.bmp و *.png در طراحی ها
  • سیستم کنترل نور طبیعی (نور روز) برای بهینه سازی در محاسبات نور روز
  • تنظیم طراحی نور در شرایط مختلف.
  • استفاده از مدل های نور سه بعدی، رنگ های کاذب و …. در طرح ها
  • تنظیم زمان واقعی (زمان واقعی) صحنه های نور
  • محاسبه نور روز با آسمان صاف و ابری با مدل CIE
  • روشنایی عمومی و جاده ها

نرم افزار اندرویدی محاسبه تعداد لامپ های موردنیاز فضا

اپلیکیشن Lighting calculation یک اپلیکیشن ویژه برای سیستم عامل اندروید است که می توانید آن را به صورت رایگان از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. این برنامه به شما این امکان را می دهد که به راحتی از فرمول محاسبه روشنایی استفاده کنید و تمامی واحدهای نور را به یکدیگر تبدیل کنید. علاوه بر این، با این برنامه قادر خواهید بود کل شار نور، نحوه روشنایی فضای داخلی، تعداد لامپ ها و سایه ها را محاسبه کنید و حتی شکل و مدل لامپ ها را انتخاب کنید. لطفا توجه داشته باشید که تعداد لومن یا لوکسی که از طریق محاسبه یا با کمک نرم افزار به دست می آورید برای حالت عادی است، یعنی اگر قصد دارید فضا را با مبلمان تیره، پرده یا سایر لوازم با رنگ تیره پر کنید، این مقدار می شود. بالاتر باشد.

نتیجه گیری:

از اهمیت میزان روشنایی محیط‌های مختلف و تأثیر آن بر زیبایی طراحی دکوراسیون و همچنین سلامت چشم آگاه هستید. ما در این مقاله به بررسی لومن چیست و نحوه محاسبه روشنایی ساختمان در مکان‌های مختلف پرداختیم. تعریف‌های لومن و لوکس را به طور کامل بیان نموده و همچنین لومن Lumen، وات و لوکس را به طور دقیق مقایسه کردیم تا همه ابهامات برطرف شود. در نهایت نیز جدول، فرمول محاسبه روشنایی ساختمان و نرم افزارهایی را ارائه دادیم تا شما برای محاسبه مقدار روشنایی مورد نیاز برای مکان‎های مختلف بر حسب لومن از آن‌ها استفاده کنید.

.

0 0 votes
Article Rating
دنبال کنید
اطلاع دهید
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفا نظر یا سوالات خود را اینجا بنویسیدx