سفارش فوری

4200 700 0919 📞

سیم فاز و نول چه رنگی است؟ (استاندارد رنگ سیم برق)

نوشته: سیم فاز و نول چه رنگی است؟ (استاندارد رنگ سیم برق)
سیم فاز و نول چه رنگی است؟ (استاندارد رنگ سیم برق)
سیم فاز و نول چه رنگی است؟ (استاندارد رنگ سیم برق)

رنگ سیم استاندارد و تک رشته کابل

روش های مختلفی برای شناسایی استاندارد رنگ سیم و تک رشته کابل وجود دارد. این روش ها بر اساس رنگ مات سیم است. کدهای رنگ سیم و کابل تک رشته ای شامل موارد زیر است:

فاز ۱: مشکی

برق سیم‌ های سیاه رنگ برای انتقال جریان برق به تجهیزاتی مانند کلیدها، سوکت ها و انواع مختلف مدار استفاده می شود. بنابراین، این سیم‌ ها همیشه حاوی جریان هستند.

فاز ۲: قرمز

سیم‌ های قرمز نیز دارای جریان برق هستند. این سیم‌ برای جریان ثانویه برق استفاده می شود. از این رنگ می توان برای اتصال سنسور دود به سیستم خانه برق استفاده کرد.

فاز ۳: آبی

آبی و زرد سیم‌ رسانا هستند. این سیم‌ برای اتصالات مختلف استفاده می شود. اغلب زمانی که سیم‌ کشیده می شود می توان از آن استفاده کرد.

خنثی: سفید

این سیم‌ ها سیم‌ های صفر هستند که گاهی اوقات می توانند جریان برق داشته باشند.

ارت (اتصال به زمین):

سبز یا زرد یا سیم آلومینیومی و مسی لخت

از این سیم و کابل برای اتصال به زمین استفاده می شود. این سیم‌ ها از طریق جعبه خروجی به زمین متصل می شوند.
این کد رنگ اغلب در ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود.سیم و کابل تک رشته اغلب قطر ۲.۵ دارند.

رنگبندی سیم و کابل در استانداردهای مختلف

سیم فاز و نول چه رنگی است؟ (استاندارد رنگ سیم برق)

رنگ کابل استاندارد دو رشته

رنگ استاندارد دو کابل رشته مشکی و آبی است. کابل دوگانه رشته شامل دو کابل جداگانه رشته است. در این کابل ها از رنگ های آبی و مشکی استفاده شده است. رنگ سیاه نشان دهنده سیم زنده و رنگ آبی نشان دهنده سیم خنثی است.

رنگ استاندارد دو کابل رشته گاهی اوقات قرمز و آبی است. قرمز نشان دهنده سیم زنده و آبی نشان دهنده سیم خنثی است.
غلاف این کابل ها نیز مشکی است.
دو سیم رشته با قطر و اندازه های مختلف وجود دارد و گاهی اوقات سیم خنثی زرد یا سبز است. این کابل ها رنگ های محدودتری دارند.

رنگ کابل استاندارد سه رشته

استاندارد رنگ کابل سه رشته شامل سبز، آبی و قرمز است. در برخی موارد آبی، زرد و قرمز خواهد بود. کابل های سه فاز رشته را کابل های سه فاز برق می نامند. رشته در قرمز به معنی فاز اول، رشته در زرد به معنای فاز دوم و رشتهB در رنگ آبی به معنی سیم خنثی است. برای کابل هایی با سه رنگ آبی، زرد و قرمز، کابل زرد به معنای کابل خنثی خواهد بود.

سه کابل رشته از پرکاربردترین کابل ها در صنعت توزیع برق برق هستند.این کابل ها اغلب شامل کابل های مخابراتی و کابل های توزیع برق در کارگاه های صنعتی می باشد. رنگ آنها محدودتر است و در طیف سبز، آبی و قرمز، زرد، آبی و قرمز قرار دارند.

رنگ کابل استاندارد چهار رشته

چهار کابل رشته از پرکاربردترین کابل ها در صنعت برق و نیروگاه ها هستند. این کابل ها شامل ۴ سیم رشته در رنگ های مشکی، قرمز، زرد و بنفش می باشد. سیاه رشته به معنای فاز اول، قرمز رشته به معنای فاز دوم، بنفش به معنای فاز سوم و زرد به معنای صفر است.

۴ عدد کابل رشته دارای رنگ های مختلف می باشد. این رنگ آمیزی برای نشان دادن استفاده از رشته و مقدار جریان ورودی به رشته استفاده خواهد شد. همچنین از تداخل و خطا جلوگیری می کند. مدارک مدار و نقشه برداری با توجه به رنگ این کابل ها انجام می شود.

استاندارد رنگ کابل پنج رشته است

استاندارد رنگ کابل پنج رشته یکی از مهمترین استانداردهای رنگ است. پنج کابل رشته را کابل مخابراتی می نامند. این طرح رنگی شامل سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش است.

به طور کلی پنج رنگ کابل های رشته به دو دسته تقسیم می شوند:

✔️رنگ‌های اصلی: قرمز، مشکی، 🡠زرد، بنفش
رنگ های اولیه اغلب فازها را تشکیل می دهند.
✔️ رنگ فرعی: آبی 🠠 نارنجی 🢑 سبز قهوه ای
✔️ رنگ های ثانویه اغلب فاز دوم و صفر را تشکیل می دهند.

تفاوت رنگ سیم و فاز خنثی

برای اینکه بتوانیم تفاوت سیم فاز و نول را به زبان ساده توضیح دهیم به مثالی در این زمینه اشاره می کنیم: در این مثال فرض می کنیم که سیم فاز قطب منفی باتری و سیم نول قطب مثبت است. ترمینال باتری جریان برای اتصال دو ترمینال مورد نیاز است. البته لازم به ذکر است که این مثال با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد متفاوت است، زیرا در مدارهای مستقیم جریان فقط از مثبت به منفی می رود، اما در مدارهای متناوب جریان از هر دو طرف جریان دارد. به طور کلی فاز نوعی تامین کلی است و خنثی به عنوان مسیر برگشت عمل می کند.

سیم خنثی معمولا آبی و سیم فاز سیاه یا قهوه ای است.استانداردهای رنگ سیم شناخته شده
سیم‌ رنگ های مختلفی دارد و از استانداردهای رنگی متفاوتی پیروی می کند. معمولا سیم های سیاه سیم‌E هستند که جریان برق را حمل می کنند. سیم‌ های سبز، سفید و آبی سیم های خنثی هستند و سیم‌ های سبز به عنوان زمین شناخته می شوند. اما رعایت استانداردهای شناخته شده در سایر کشورها در سیم کشی ساختمان امکان پذیر است.در این قسمت استانداردهای شناخته شده رنگ سیم را بررسی می کنیم:

استاندارد اروپا

استاندارد اروپایی یکی از معروف ترین استانداردهای رنگ سیم در سیم کشی برق می باشد که با نام IEC 60446 شناخته می شود و در سال ۲۰۱۰ با IEC 60445 ادغام شد و بر این اساس سیم های تک فاز مشکی و سیم های دوفاز خاکستری هستند. و سیم های سه فاز قهوه ای است. سیم خنثی آبی و سیم زمین زرد و سبز خواهد بود. استاندارد رنگ اروپا به دلیل هزینه بالای رنگ آمیزی سیم‌ گاهی در ایران استفاده نمی شود.

کد رنگ سیم برق در کانادا و ژاپن

کد رنگ کابل برق در کانادا و ژاپن شناخته شده است.کدهای رنگ کابل برق کانادا با نام CEC شناخته می شوند و مشابه کد ملی برق NEC هستند. طبق این استاندارد برای سیم خنثی از رنگ خاکستری یا سفید و برای سیم محافظ از رنگ سبز استفاده می شود که به جای رنگ زرد و سبز است.

استاندارد در انگلستان

استاندارد انگلیسی به استاندارد بریتانیایی با نام استاندارد IEC معروف است که به دو استاندارد جدید و قدیمی تقسیم می شود. طبق استاندارد قدیمی، رنگ خاکستری برای پوشش سیم فاز با رنگ قرمز و سیم خنثی با رنگ مشکی استفاده می شود و ممکن است مشابه استاندارد اروپایی نباشد، بنابراین قوانین در آوریل ۲۰۰۶ تغییر کردند. رنگ های جدید سیم‌ در سال ۲۰۰۶ اجباری شد، اگرچه از سال ۲۰۰۴ استفاده شده است.

شاید داشتن دو سیستم گیج کننده به نظر برسد، اما سیستم جدید در واقع برای تطبیق رنگ های سیم‌سیم‌ETIC بریتانیا با بقیه اروپا معرفی شده است. در این استاندارد سیم خنثی آبی، سیم زمین سبز و زرد و سیم فاز قهوه ای است. طبق استاندارد رنگ آمیزی سیم انگلستان، سه سیم در کابل ۳-رشته وجود دارد.رنگ های کابل ۳ سیم قهوه ای، آبی و سبز با نوارهای زرد می باشد. گاهی اوقات ممکن است یک کابل سبز با نوارهای زرد پیدا نکنید، اما یک کابل سبز پیدا خواهید کرد.

رنگ استاندارد سیم‌ برق در ایران

رنگ رایج کابل یا در واقع رنگ اصلی موجود در بازار ایران مطابق با استاندارد IEC 60227 یا ISIRI 607 ​​می باشد که به اختصار در جدول زیر نشان داده شده است.

سیم و کابل تک رشته: هیچ ترجیح رنگ خاصی وجود ندارد (رنگ عایق کابل رشتهB تنها سیاه است)

✔️کابل دوتایی رشته: ترجیح رنگ خاصی ندارد (معمولاً مشکی برای فاز و آبی برای خنثی استفاده می شود. البته از رنگ های دیگر نیز می توان استفاده کرد)

✔️ سه کابل رشته: زرد / سبز-آبی-قهوه ای یا سیاه (برای کابل های دارای زمین) یا خاکستری-مشکی-قهوه ای

✔️ چهار کابل رشته: زرد / سبز – خاکستری – سیاه – قهوه ای یا آبی – خاکستری – سیاه – قهوه ای

✔️ پنج کابل رشته: زرد / سبز – آبی – سیاه – قهوه ای – خاکستری یا قهوه ای – آبی – سیاه – خاکستری – مشکی

رنگ سیم زرد/سبز فقط برای اتصال زمین یا اقدامات حفاظتی مشابه استفاده می شود. رنگ آبی به معنای سیم خنثی است.

در صورت عدم وجود سیم خنثی، می توان از آبی برای نشان دادن هر کابل رشته استفاده کرد. البته به استثنای ارت مخصوص یا هادی محافظ رشته.

دانستن استاندارد رنگ سیم برق به شما کمک می کند تا رنگ های مختلف نصب سیم‌ را بر اساس ولتاژ و کاربرد اختصاص دهید. همچنین استانداردهای کدنویسی و نشانه گذاری را رعایت کنید.

دانستن استاندارد رنگ سیم ها و کابل ها بسیار مهم است. به گفته آنها کیفیت کار افزایش می یابد. مهم ترین نکته در شناخت علت استاندارد رنگ، نحوه تشخیص و رفع عیب است. در پروژه های مختلف با سیم‌ رنگارنگ روبرو خواهید شد. در این مرحله با دانستن رنگ بندی استاندارد به راحتی می توانید عیب را اصلاح کنید. رنگ سیم و کابل را تشخیص دهید و فقط روی سیم معیوب کار کنید.

دلیل دیگر برای دانستن استاندارد رنگ سیم و کابل، مستندات و مشکل نمودار سیم کشی است. مستندات سیم و کابل شامل تمامی کدهای رنگی به همراه کاربرد و نوع کابل می باشد. همچنین از بروز خطا جلوگیری می کند. مستندات کمک بزرگی به خوانایی رنگ‌آمیزی سیم‌ می‌کند و از بروز خطا برای دیگران جلوگیری می‌کند.

.

0 0 votes
Article Rating
دنبال کنید
اطلاع دهید
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفا نظر یا سوالات خود را اینجا بنویسیدx